Klimatstafetten ”Run for your life” sprangs genom Gävleborg

Hudikbor sprang för miljön (HT)

Mattias är med och springer till klimattoppmötet i Paris (SVT)

Här kommer se springande mot Gävle och Paris mitt i natten (GD)

Zombie och barn springer för klimatet (Arbetarbladet)

Run for your life är ett stafettlopp genom norra Europa för att uppmana till klimaträttvisa och en hållbar framtid. Ensam kan  du inte springa till Paris, däremot kan vi göra det tillsammans. Starten gick i Kiruna och slutar i Paris på klimatkonferensen  COP21. Loppet omfattar mer än 4 000 kilometer och varar i över 20 dagar, pågår dygnet runt och involverar tusentals människor. Allt filmas och sänds live på webben. Varje deltagare berättar sin egen historia och sina personliga skäl till varför de har valt att springa: www.runforyourlife.nu/sv/

En rad lokala arrangemang organiserades i Gävleborg. Folk hejade på på olika sätt, sprang som zombie eller för mycket klädd (som jorden med feber), ordnade ekofrukost, föreläsningar, familjelopp, ljusmanifestation, musikkväll, filmvisning m.m.

Några av löparna var Denise Fahlander, vice ordf. i Naturskyddsföreningen Gävleborg, och Mattias Ahlstedt, ordf. i Dalarna, Anton Grenholm, kretsordf. i Falun och Lillian Lundin Stöt, kanslist Gävle-Dala.

HUDIKSVALL
Filmvisning av Naomi Kleins film: This Changes Everything 30 nov i Iggesund. I samarbete med Scenkonst Hudiksvall/Dellenkultur och Studiefrämjandet. Kontaktersoner: Karin Ekberg 070-649 36 67, Peter Jonaszon, 070382 35 06.

PO Radio TV sänder loppet i tre veckor på storbilds-TV.
Läs mer på Omställning Hudiksvalls web

GÄVLE
Kontaktperson: Lena på Studiefrämjandet 026-66 44 80

Programmet på  Folkteatern Gävle

Eko-frukost serveras så länge det räcker – Foajén
Film o föreläsning ”Byt till EKO”  – Naturskyddsföreningen – Teatern
Film och föreläsning ”Matakuten” – Lasse Wennman – Teatern
Musik – Robin Larsson – Foajén
Erik Suss – Flyktingarbetet på Lesbos
Anders Schröder – Klimatflyktingar
Introduktion till filmen med boken som underlag – Bo Hagstedt
Filmen ”This changes everything”
Efterföljande samtal – Moderator Bo Hagstedt
GYSINGE
Kontaktperson: Lars Igeland 0291-206 61, 073-820 30 34

Arrangemang på Café Udden: folkmusik, familjelopp m.m.

15 nov Gysinge

There are times when we must accept small steps forward—and there are other times when you need to run like a buffalo. Now is the time to run.
– Henry Red Cloud, Lakota educator