Ekofika i Gävleborg v. 40

Med eko blir det andra bullar! Välj kaffe utan dålig eftersmak!

Vecka 40 är det som alltid Miljövänliga Veckan. I år är temat kaffe och bröd/ekofika.
– Medlemmar i Naturskyddsföreningen i hela landet hjälps åt att sprida kunskap om hur det ser ut på o-ekologiska kaffeplantager och spannmålsodlingar samt hur lätt det är att byta till eko, säger Denise Fahlander, vice ordförande i Naturskyddsföreningen Gävleborg. Välj livsmedel märkta med KRAV eller EU-ekologiskt! Konceptet har även spridit sig till 27 andra länder som har aktiviteter under hela oktober.
Kaffe är en av världens mest besprutade grödor. Gifterna dödar och skadar andra växter och även djur runt odlingarna och många människor blir sjuka.
– Om du väljer att dricka ekologiskt kaffe hjälper du till att rädda människor och djur, säger Pia Svedén, kontakt för Handla Miljövänligt-nätverket i Gävleborg. Att handla ekologiskt är fortfarande logiskt!
Det andra temat för i år är spannmålsodlingen. Endast 10 % av spannmålsarealen odlas ekologiskt.
– Glädjande nog har många producenter tagit fram nya ekologiska brödsorter lagom till vecka 40, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala. Tack vare att konsumenttrycket ökar får vi ännu större möjligheter att byta till eko – en positiv spiral.
Sprid budskapet!
Passa på att ta en ekofika på jobbet, sätt upp lite information i skolan, på förskolan, hos idrottsföreningen, ta en ekofika hemma med familjen och vänner.  Sätt upp material på biblioteket, affären eller på andra ställen där du tycker det passar bra. Kolla runt på caféer och butiker, hur mycket ekologiskt har de? Uppmuntra dem att erbjuda mer eko!

Aktiviteter i Gävleborg under Miljövänliga veckan 2015

Gävle

EKO-fika på Erikshjälpen på tisdag 29/9 https://www.facebook.com/events/899350556786115/. Utställning på Biblioteket i stan och förhoppningsvis i Sätra.
Informera och samtala med kunder på ICA MAXI 1/10 och WILLYS 2/10
Kontakt: Denise Fahlander 070-646 10 42