Debatt: Cykelchocka Gävleborg!

Cykeln måste väl vara en av världens bästa uppfinningar? Den är bra för både miljön och folkhälsan, samtidigt som trängseln minskar i trafiken. Även ekonomin gynnas av att cykla, såväl den privata som samhälleliga. En nyligen presenterad forskningsstudie från Lunds Universitet visar att det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln.

Allt fler upptäcker hur smidigt och kul det är att cykla till jobbet eller på fritiden. Men vi har problem. Vi rullar ofta fram på cykelbanor som är dåligt planerade, dåligt skyltade eller dåligt underhållna. Ibland finns det inte ens en cykelbana. Det beror på att cykeln inte har varit någon prioritet när städer och vägar planerats. Tyvärr är inte Gävleborg något undantag.

I en enkätundersökning som Naturskyddsföreningen har gjort svarade Gävle kommun att 50 % av kommunens nyinvesteringar i vägar och transporter under 2014 satsades på kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafik. Motsvarande siffra för Hudiksvall var 15 % och för Ljusdal 12 %. Det kan jämföras med Tranås, Mullsjö och Heby kommuner som satsade 100 %. Det är nu hög tid att kommunerna i Gävleborg bygger välplanerade, sammanhängande och säkra cykelbanor för alla kommuninvånare.

Låt cyklisterna slippa trängas med bilister och fotgängare. Snabba elcyklar och lastcyklar tar plats – så ge dem plats. Inspireras av Köpenhamn där en ringled för cyklister byggts runt hela staden. Eller Bogotá i Colombia där cyklandet femdubblats sedan borgmästaren bestämde sig för att cykelchocka staden med massor av nya banor.

Att skapa säkra cykelstråk där det idag kör bilar är ett viktigt steg som vi kan ta för att minska fossilbränsleanvändningen. Istället för att skjutsa barnen till skolan, vilket genererar avgaser och sämre trafiksäkerhet, kan familjen ta sig fram på sina cyklar. Det skulle drastiskt minska de korta bilresorna på max 5 kilometer som idag utgör ungefär hälften av alla bilresor i landet.

Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa Sverige. Vi vill att Gävleborg ska visa resten av landet att vi kan satsa stenhårt på klimatåtgärder, samtidigt som vi lever gott. Det finns massor av spännande lösningar som bara väntar på oss. En av dem stavas: cykelchock!

Stefan Persson, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen