Klimatförändringarna drabbar även djuren

Järvzoo är en av de djurparker som deltar i klimatkampanjen Pol till pol. Djuren vid polerna drabbas hårdast av klimatförändringarna, men även våra nordiska arter drabbas. I söndags hölls en inspirationsdag av och med Naturskyddsföreningen Gävleborg och Rovdjurscentret De 5 stora med klimatföreläsning och guidning i djurparken.

– Det är 66% risk att klimatet kollapsar. Det skulle vi aldrig acceptera som risk för att en bro kollapsar eller att ett flygplan störtar, sa David Kihlberg, klimatsakkunnig på Naturskyddsföreningens rikskansli.

– Om vi inte gör något för att vända trenden med ökande utsläpp kan det bli en temperaturökning på mellan 4 och 9 grader här i norr. Det riskerar att trigga återkopplingsmekanismer som får klimatförändringarna att accelerera ännu mer. Många arter hinner inte med när klimatet förändras så snabbt.

Deltagarna fick gå på en guidad tur runt Järvzoo för att se hur de nordiska djuren påverkas av klimatförändringarna under ledning av Linda Thelin, Rovdjurscentret De 5 stora.

– Bland annat ren, fjällräv, fjälluggla och järv får det svårare i ett varmare klimat. Ett lynnigare klimat gör att renarna får svårare att komma åt sin huvudföda lavar under isskorpan. Renar och andra klövdjur drabbas också lättare av parasiter. Fjällräven är akut hotad i Sverige och när det blir glesare mellan lämmelåren, som en effekt av klimatet, får de svårare att hitta nog med mat. Järven i sin tur jagar bäst på snö och bygger sina lyor i snö så de får också svårigheter med ett minskat snötäcke.

– Idag släpper vi ut ca 12 ton CO2 per person och år i Sverige, fortsatte David. En hållbar nivå ligger på ca 1 ton. Det behövs både piskor och morötter. Teknik och lösningar finns – det som saknas är politiskt mod!

– Naturskyddsföreningen satsar på fyra områden för att klimatmaxa: cykelchock, tågboom, solrevolution och vegopepp. Vi vill visa på de goda exemplen. Sveriges uppgift är att vara ett föregångsland.

– Många gör redan mycket som att de åker tåg, cyklar, går, låter bli att flyga, köper begagnat och äter mer vegetariskt. Det gillar vi. Men vi vill också sätta press på politikerna för en kraftigare klimatpolitik.

– Jag är ny medlem i Naturskyddsföreningen och det här känns som en mycket bra start, sa en av deltagarna Carina Remnert från Färila. Vi har en planet som kokar och jag vill hjälpa till!
Den 18 juli blir det en stor klimatdag på Järvzoo med föreläsningar av Pär Holmgren och Anders Björklund, klimatinformation, tävlingar och barnaktiviteter m.m. Välkommen att delta!
Foton finns på vår Facebook-sida: www.facebook.com/naturskyddsforeningenigavleborg