Ny rovdjurspolicy antogs på stämman

Rovdjurspolicy för Naturskyddsföreningen i Gävleborg

Gäller från 2015

Naturskyddsföreningen i Gävleborg anser att det för närvarande inte skall bedrivas någon licensjakt på rovdjur i Gävleborgs län. Undantaget är skyddsjakt som kan tillåtas när något rovdjur på ett tydligt sätt avviker från sitt naturliga beteende.

Riksdagen har fastställt att landets stora rovdjur, björn, varg, lodjur, järv och kungsörn skall tillåtas utvecklas till långsiktigt livskraftiga stammar och spridas till sina naturliga utbredningsområden. Gävleborg, som historiskt och i nutid berörs av samtliga nämnda arter, tillhör landets skogrikaste län, är relativt viltrikt och glesbefolkat och utgör därmed ett län som är särskilt lämpad att kunna hysa goda stammar av dessa arter.

Begreppet gynnsam bevarandestatus och långsiktig livskraftiga rovdjursstammar skall på nationell nivå utvärderas och beslutas av Naturvårdsverket i överensstämmelse med EU:s naturvårdslagstiftning, samt utgå från en bred och transparent vetenskaplig grund. Antalet rovdjur i Gävleborgs län är utifrån den bakgrunden, inte för någon art, så stor att det i nuläget ger skäl till licensjakt.

Naturskyddsföreningen i Gävleborg anser vidare att ökade insatser för förebyggande åtgärder bör prioriteras före skyddsjakt vid tamdjursangrepp. För att skapa incitament för tamdjursägare att bättre skydda sina tamdjur, bör ersättning vid uppkommen skada differentieras, eller utgå vid angrepp inom undermålig stängsling. Vid angrepp under sådana omständigheter skall ingen skyddsjakt tillåtas.

Rovdjursangrepp på lösspringande jakthundar är en ökad risk bland många andra risker vid jakt i rovdjursområden som utövarna har det fulla ansvaret för och skall inte vara skäl till skyddsjakt eller ersättning från samhället vid uppkommen skada.

2015-04-11

Länsstämman i Hofors