På väg mot giftfria förskolor i Gävleborg

Stort genomslag för ”Operation Giftfri Förskola”
Mer än en tredjedel av Sveriges kommuner, 99 stycken, agerar nu för att få bort gifterna från förskolorna. Det är det positiva resultatet av Naturskyddsföreningens arbete med ”Operation Giftfri Förskola”.
I Gävleborgs län har Gävle och Ovanåkers kommuner, enligt enkäten, påbörjat arbetet med att göra förskolorna giftfria, berättar Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala. Det är förstås glädjande, men vi hoppas att fler kommuner och framför allt myndigheter tar sitt ansvar för att minska barnens exponering för miljögifter.
Det framkommer i rapporten ”Sveriges väg mot giftfria förskolor – en kommunundersökning” där Naturskyddsföreningen har sammanställt information från 194 kommuner som svarat på en enkät från föreningen. I praktiken innebär resultatet att mer än hälften av landets kommunala förskolor har tagit ett steg i rätt riktning mot att bli giftfria.

– Det är fantastiskt bra nyheter att så många kommuner arbetar för en giftfri miljö för barnen, även om det är en lång väg att vandra innan allt arbete är klart. I rapporten finns en rad förslag på vad regeringen och olika myndigheter nu behöver göra för att underlätta för de kommuner som satt igång arbetet. De måste också skapa stöd och verktyg för att få igång de kommuner som ännu inte börjat arbetet, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– Idag hänger mycket av arbetet ute på kommunerna och förskolorna på eldsjälar som tycker att det här är oerhört viktigt. Det kan emellertid inte vara upp till enskilda personer eller grupper att se till att barnen får en acceptabel förskolemiljö, säger Cecilia Hedfors, sakkunnig miljögifter, Naturskyddsföreningen.

– Efter våra larm börjar myndigheterna äntligen agera, vilket är bra både ur miljö- och rättviseperspektiv. Vi hoppas nu se att de myndigheter som arbetar med frågorna – Kemikalieinspektionen, Konkurrensverket och Folkhälsomyndigheten – tar sitt ansvar fullt ut, så att Sverige kan få 100 procent giftfria kommunala förskolor inom kort.

Färnebofjärdens naturum ordnar tillsammans med Naturskyddsföreningen en föreläsning på temat Kemikalier i barns vardag den 11 april kl 15.

Siffran står för antal kommunala förskolor. Ja betyder att kommunen påbörjat ett arbete i linje med Naturskyddsföreningens ”Operation giftfri förskola”, nej betyder att kommunen inte påbörjat ett sådant arbete.

Gävleborgs län
Ockelbo Ej svarat