Vi gör det inte lätt för barnen

skogen_i_skolan

Dagliga eller åtminstone regelbundna naturvistelser har visat sig vara oerhört värdefullt för inlärning, hälsa och välbefinnande. Trots det ser politikerna gärna mellan fingrarna och låter  näringen bygga nytt i stadsnära naturområden.

Som om det inte räckte med att barn och ungdomar idag har sämre framtidsutsikter än vad någon generation tidigare haft när det gäller kommande klimatförändringar. Som om det inte räckte med att vår livsstil och våra attityder har skapat ett samhälle där barn inte är utomhus särskilt mycket efter dagisåren, vilket tros ligga bakom den ökade överviktsepedemin (och närsynthet och asociala beteenden) och där barn redan från unga år lär sig att lycka är status är prylar och senaste apparna.

Nu drar vi på allt fler ställen undan mattan för att vi någonsin ska kunna vända dessa trender. Skolorna kan och hinner inte ha lektioner eller raster ute. Naturskolor läggs ner. Och, de stadsnära grönområdena bebyggs med ytterligare några bostäder, genomskärs av nya motorleder och detaljplaneras inbjudande för andra nybyggnationer. Är det inte dags att ta en paus? Fundera lite på vad som egentligen är viktigt? Måste bilarna ha företräde framför barnen och de vilda djuren? Måste storstädernas inflyttning realiseras genom bostadsbyggen i områden som både är viktiga ur miljö-, naturvårds- och rekreationssynpunkt? Ska verkligen smarta naturskydds- och strandskyddslagar sättas ur spel?

Kan vi inte våga känna efter vad som är rätt. Våga ta beslut som kan ha ovärderliga konsekvenser för framtiden istället för kortsiktig vinning. Våga känna att det är rätt att inte förstöra eller nagga ytterligare gröna områden i kanten. För vi behöver dem. Och våra barn behöver dem. De behöver vårt ledarskap. Att vi visar vad som är viktigt på riktigt. Att vi vågar känna efter och prata om våra inre värderingar som tex … Att vi också reagerar och agerar för att skapa en framtid med en god grund för kommande generationerna att bygga på.

Haganäsparken i Älmhult, Råstasjön i Solna, Solbergaskogen, Årstafältet, Älvsjöskogen, Skarpnäck … Är alla områden som idag hotas på något sätt och där skolbarn och familjer rör sig varje dag. I flera av dessa områden bedriver Natursnokarna barn- och familjeverksamheten Natursnokarna.

Anna Krusic Föreningsinformatör, Stockholm