Sex bra saker du kan göra för skogen

Det är dags att lyfta skogens alla värden och röja om i skogspolitiken. Vi vill ha ett skogsbruk som ger upplevelser, varor, trä och biobränsle och som också är varsamt och långsiktigt hållbart.

Vi vill ha skog som räcker till skogens alla värden, också upplevelser och njutning.

Det är dags att lyfta skogens alla värden och börja röja om i skogspolitiken i god tid före valet. Vi kämpar för att de rester som finns kvar av riktigt gamla skogar ska skyddas. Vi vill att skogsbruket ska bedrivas så alla skogens olika värden får plats: De märkliga och ovanliga arter som lever i de vilda, riktigt gamla skogar som aldrig varit kalhyggen, den vitryggiga hackspetten som måste ha lövskogar, möjligheten att jogga och strosa, plocka svamp och bär, bygga kojor och kanske möta en ekorre i skogen nära skolan eller förskolan.

Vi vill ha ett skogsbruk som ger upplevelser, varor, trä och biobränsle och som också är varsamt och långsiktigt hållbart inom naturens egna ramar – i Sverige och världen!

Nästan allt skogsbruk idag bedrivs med kalhyggen. Hänsynen till skogens naturvärden väger oftast lätt när avverkningarna görs. Skogens sociala värden har knappast något utrymme i den svenska lagstiftningen idag. Många kommuner saknar policy och planer för hur skogen nära bebyggelse, skolor och förskolor ska skötas och värnas.

1. Prata om skogen med vänner och bekanta

Vad gör du i skogen och var ligger den skog du älskar? Har barnen en skog som ligger på gångavstånd från skolan eller förskolan? Ta kontakt med kommunen och fråga vem som äger skogen och vad det finns för planer för den. Här finns adresser till alla kommuner >>

2. Bli medlem

Tycker du som vi att skogen är viktig? Ju fler vi blir desto större kraft får vi bakom orden i debatten och när vi möter politiker och andra beslutsfattare. Bli medlem!

2. Ge en gåva för skogen

Att rädda skog för framtiden är en hoppfull och omtyckt present! Ge bort en gåva till vårt arbete för skogen istället för prylar vid examen, födelsedag eller bröllop.

3. Gå med i vårt skogsnätverk

Vill du lära dig mer om skog, träffa andra som delar med sig av kunskap och erfarenhet från arbetet med att rädda skogar runt om i landet? Kolla arbetet i vårt Skogsnätverk >>

4. Minska din pappersförbrukning

• Dra ditt strå till stacken för att spara skog. Skriv ut på båda sidor. Välj papper som är märkta med Svanen, totalt klorfria (TCF) och tillverkade av returfiber.
  • Lämna papper till återvinning.
  • Säg nej till reklam. Sätt en skylt på dörren för att slippa direktreklam. Skriv själv eller beställ från oss: medlem@naturskyddsforeningen.se
  • Välj bort adresserade och oadresserade reklamutskick i brevlådan >>
  • Skippa telefonkatalogen!
  • Välj digitala erbjudanden istället för pappersreklam. Anmäl dig till Yourmail.se

5. Spara trä och välj rätt produkter

• Låt gammalt bli som nytt. Piffa upp dina gamla trämöbler, slipa måla och klä om!
  • Begagnat är alltid bästa köpet. Vad ska din mormor, kompis eller granne kasta, det kanske passar dig? Kolla också på loppisar, auktioner eller Blocket. Roligt och bra också för plånboken!
  • Furu är fint och funktionellt. Hittade du inget bra begagnat? Välj möbler av svenska träslag, som furu, så vet du att träet inte kommer från skövlad regnskog. Numera fungerar furu lika bra i vårt klimat som tropiskt trä tack vare nya behandlingsmetoder.
  • FSC-märkt tropiskt trä. Vi tycker vi att den rika delen av världen kan avstå tropiskt trä, för att rädda tropisk skog eller mark som behövs för att annan odling. Om du ändå väljer att köpa möbler av tropiskt trä, se till att de är FSC-märkta. FSC ställer krav på skogsbruket från ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Vi i Naturskyddsföreningen tycker att det krävs stora förbättringar av FSC i Sverige, men när det gäller tropiskt trä är märkningen den bästa idag. Det duger inte med allmänna ord i affären om att träet är ”hållbart producerade” eller ”certifierat”. Be att få se FSC-märkningen.

6. Köp vår skogsbok!

Vår bok ”Mossa, massa, människa”- Årets bok 2014 – är en kärleksförklaring till skogen. Men som i all kärlek händer det att föremålet för passionen försvinner. Nu kan du köpa boken och samtidigt bidra till att rädda skog och ge stöd till vårt arbete för en ny skogspolitik. Läs mer om boken och köp den >>

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem.

Tillsammans kan vi göra världen bättre.