Konfrontation i rovdjursfrågan!

Regeringen väljer konfrontation istället för samarbete i rovdjursfrågan. Efter det att riksdagen röstade igenom regeringens rovdjursproposition uteblir Vargkommitténs förslag som hade möjlighet att skapa enighet i den infekterade vargfrågan. Vargkommittén föreslog bland annat stärkta skadeförebyggande åtgärder, ökad ersättning vid skada och förenklad skyddsjakt. Miljörörelsen och merparten av de berörda organisationerna var i huvudsak positiva till förslaget.

Nu öppnar regeringen upp för en aldrig tidigare skådad jakt på många hundra björnar, lodjur, järvar, vargar och kungsörnar. Naturvårdsverket har redan beslutat att 30 vargar får skjutas från första februari 2014 i Dalarna, Värmland och Örebro.

Den svenska vargstammen är fortfarande hotad av inavel, och vem som helst kan förstå att läget inte blir bättre av att man skjuter 30 vargar och rensar hela revir. Det finns ingen seriös forskning som visar att den svenska vargstammen har uppnått gynnsam bevarandestatus, och därför faller Naturvårdsverkets underlag för beslutet.

Det pågår redan en rättsprocess om den svenska vargpolitiken inom EU. Joe Hennon, som är talesperson för EU:s miljökommissionär har tidigare sagt till Ekot att det sannolikt vore ett brott mot EU:s lag att tillåta licensjakt i Sverige.

Naturskyddsföreningens länsförbund har på en konferens i höst antagit en skrivelse som redovisar föreningens syn i en rad centrala frågor i regeringens rovdjursproposition. Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/uttalanderovdjursprop.

Per-Olof Erickson
Naturskyddsföreningen i Gävleborgs län