Förbjudna bekämpningsmedel bakom billig ananas och mango

Naturskyddsföreningen och Swedwatch presenterar idag en rapport om verkligheten bakom den billiga ananasen från Costa Rica som vi möter i butikerna.

Ananas och mango odlas med stora mängder bekömpningsmedel.
8 december 2013 Pressmeddelande Jordbruk och mat, Miljögifter

– Innan ananasplantan sätts ned i jorden doppas den i kemiska bekämpningsmedel. En arbetare kan sätta uppemot 10 000 plantor varje dag och komma i kontakt med gifterna lika många gånger. Det är miljön och arbetarna i länder som Costa Rica som betalar för den billiga frukten vi ser varje dag. Ekologisk ananas och mango produceras utan kemiska bekämpningsmedel vilket gynnar såväl miljön som arbetarnas hälsa, säger Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningen.

Svensk import av färsk ananas har ökat femfaldigt det senaste decenniet. Importen av mango har trefaldigats. Costa Rica är det land som Sverige importerar mest färsk ananas ifrån.

I rapporten framkommer det att användningen av kemiska bekämpningsmedel, ex bromacil, parakvat, ethoprop, triadimefon och furaner, ökar kraftigt i Costa Rica. Bekämpningsmedlen kan vara cancerframkallande och ge reproduktiva och hormonella störningar på människor. Flera medel är så giftiga att de är förbjudna eller hårt reglerade i EU. Costa Rica är det land som använder mest kemiska bekämpningsmedel i hela världen per hektar odlingsmark.

Granskningen har också tittat på hur de fem största dagligvarukedjorna (Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl) arbetar med krav och kontroller gällande användningen av kemiska bekämpningsmedel i odlingen av den ananas som de säljer. Dagligvarukedjornas fokus är i första hand att minska risken för att konsumenter exponeras för kemikalier, snarare än att minska användningen av kemikalier i produktionen.

Bara två av företagen, Bergendahls och Coop, säljer färsk ekologisk ananas och mango. ICA börjar sälja ekologisk mango under hösten 2013. Inget av dagligvarukedjorna vill uppge var frukten de säljer produceras, och endast Lidl berättade vem deras leverantörer köper av i Costa Rica.

– Undersökning efter undersökning visar att just tillgången till ekologiska alternativ är avgörande för att människor ska byta till ekologiskt producerad mat och frukt. Därför måste de stora livsmedelskedjorna erbjuda sina kunder färsk ekofrukt, säger Johanna Sandahl.

Pressbilder fria för användning finns att ladda hem här:

Samtliga granskade företag har fått läsa rapporten i förväg. Coop, ICA och Lidl har lämnat skriftliga svar som finns att läsa på Swedwatch hemsida.

Läs hela rapporten här

För mer information:
Johanna Sandahl, vice ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80

Viveka Risberg, kanslichef Swedwatch, 070-494 07 17

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93

Bli medlem för ett hållbart jordbruk

Trivs du också bäst i öppna landskap? Gör som 191 000 andra ekokämpar. Bli medlem för 24 kr/mån.