Framtiden för Hälsingeskogen…

…är fortfarande oviss, men det har hänt en del senaste halvåret och det känns lite positivt trots allt.
Så varför är hälsingeskogen så viktig? Vill vi ha en vindkraftpark med 83 bullrande verk? Är Hälsingeskogen rätt plats att bygga en vindkraftpark på? Nej, vi tycker inte det och mycket fakta talar emot!

I vårt remissvar står det om vad som finns och bör skyddas. Det som gör det hela så intressant är ju det Kungsörnspar som har sitt bo i kärnområdet och som i detta nu är på plats och är aktiva, det är bara att hoppas på lyckad häckning i år och att de får vara ifred. Men det är inte bara örnar, vi har även flera lokaler med smålom som är viktiga att skydda samt stora populationer med skogshöns och andra arter.

Vidare så hyser Hälsingeskogen många kulturlämningar och den är värd för ett aktivt friluftsliv med många vandringsleder och kulturellt viktiga cykelstigar som underhålls löpande. Sammantaget så har det inkommit några tunga yttranden som talar emot en vindkraftpark bl a från Länsstyrelsens miljöenhet i Gävleborg och Ovanåkers kommun Miljö & Bygg. Ovanåkers kommunstyrelse har rekommenderat Kommunfullmäktige att inte nyttja det kommunala vetot. Om inte KF vänder helt om så vi får nog sätta vårt hopp till Miljöprövningsdelegationen.

Samtidigt så har Bergvik skog begärt förlängd tid till 15 maj att bemöta de yttranden som inkommit. För en tid sedan gjorde Bergvik Skog ett brevutskick till alla kommunens hushåll, där de positiva delarna med den vindkraftspark de vill få tillstånd till, enligt vår mening, är starkt överdrivna. Voxnadalens Naturskyddsförening och arbetsgruppen ”Blåst på Alfta finnskog” har bemött detta utskick.

Läs remissvar, brev om misstänkt artskyddsbrott, länkar till artiklar m.m. på www.voxnadalen.naturskyddsforeningen.se

Stefan Persson, ordförande Naturskyddsföreningen Voxnadalen