Första miljöpriset till Stefan Olander

Naturskyddsföreningen  Gävleborgs första natur- och miljövårdspris någonsin gick till Stefan Olander med motiveringen:

”För sitt fleråriga, entusiastiska arbete med att återta många hektar betesmarker och blomsterängar vid fädernesgården Skalen i Ovanåker. Här finns tack vare hans arbete en stor biologisk mångfald och otaliga rara blomster. Stefan är en otroligt duktig biolog och naturkämpe samt en god förebild som inspirerar andra!”

Han har även inventerat många värdefulla skogar och fått till stånd flera naturreservat. Han är aktiv i flera föreningar som Gävleborgs Botaniska Sällskap (GÄBS) och Fäbodbrukarna. Han har också bland annat  byggt hundratals meter gärdsgård och hållit kurser i gärdsgårdsbygge.

Stefan Olander